Rugby?

Rugby pähkinänkuoressa

Scrum? Line-out? Ruck? Mitä ihmettä?

Rugby on Englannista lähtöisin oleva joukkuepeli, jossa kuljetetaan soikion muotoista palloa vastustajan maalialueelle. Suomessa pelattavassa versiossa rugby unionissa kentällä on 15 pelaajaa kummastakin joukkueesta. Täysimittaisessa rugbyottelussa pelataan kaksi 40 minuutin mittaista puoliaikaa sekä lisäminuutteja tuomarin harkinnan mukaan.

Rugbypalloa kuljetetaan kohti vastustajan maalialuetta juosten palloa kantamalla, syöttämällä sekä potkimalla. Kaikki pallon edessä olevat hyökkäävän joukkueen pelaajat ovat paitsiossa, joten palloa saa syöttää vain taaksepäin. Pallo voidaan potkaista eteenpäin itselle tai oman joukkueen pelaajille, joiden tulee olla potkun lähtiessä pallolinjan takana.

Ottelun voittaa eniten pisteitä saanut joukkue. Pelissä jaetaan pisteitä seuraavasti: Jos pelaaja onnistuu painamaan pallon maahan vastustajan maalialueella, syntyy viiden pisteen arvoinen try, jonka tehneellä joukkueella on mahdollisuus vielä yrittää kahden lisäpisteen arvoista conversio-potkua vastustajan maalitolppien väliin. Palloa kantava pelaaja voi myös pelitilanteessa potkaista pallon maalitolppien väliin, tällainen drop-goal tuo joukkueelle kolme pistettä. Riketilanteessa määrättävä rangaistuspotku eli penalty on myös kolmen pisteen arvoinen.

Rugby on kontaktilaji: pallollista pelaajaa saa taklata hartialinjasta alaspäin. Taklauksen tavoitteena on viedä taklattava pelaaja maahan, jolloin hänen tulee päästää irti pallosta. Kontaktin tarkoituksena ei ole satuttaa vastapuolen pelaajaa vaan saada pallo omalle joukkueelle. Muita rugbylle tyypillisiä erikoispiirteitä ovat näyttävät line-outit eli rajaheitot, jossa joukkueet kilvoittelevat pallosta usein nostamalla yhden pelaajistaan korkealle ilmaan, sekä scrumit eli rykelmäaloitukset, jossa joukkueet mittelevät pallon hallinnasta työntämällä toisiaan vastaan muodostelmassa.

Rugbyn erikoistilanteita

Ruck

syntyy tilanteessa, jossa taklaaja onnistuu viemään pallollisen pelaajan maahan. Taklatun tulee päästää irti pallosta maahan jouduttuaan, jolloin joukkueet voivat kamppailla pallon hallinnasta. Taklaajan ja taklatun ylle muodostuu uusi kontaktitilanne, jossa jaloillaan olevat pelaajat työntävät vastapuolen pelaajia tarkoituksenaan edetä pallon yli ja saada siten pallon omalle joukkueelleen.

Scrum

eli rykelmäaloitus on tapa käynnistää peli pienen rikkeen kuten eteenpäin suuntautuneen syötön jälkeen. Scrumissa joukkueiden pelaajat 1-8 asettuvat toisiaan vastaan kolmeriviseen muodostelmaan, jonka keskelle edun saaneen joukkueen pelaaja asettaa pallon. Vastapuolet työntävät toisiaan vastaan, ja eturivin keskimmäiset pelaajat (hookkerit, numero 2) yrittävät tavoitella palloa jaloillaan oman joukkueen puolelle. Pallo on vapaasti pelattavissa vasta, kun se tulee ulos muodostelman alta.

Maul

syntyy myös kontaktitilanteesta, mutta eroaa ruckista siten, että pelaajat jäävät pystyyn jaloilleen, eikä taklatun tarvitse irrottaa otettaan pallosta. Tällöin taklaajan ja taklatun ympärille muodostuu rykelmä, jota pallollinen joukkue yrittää liikuttaa työntämällä kohti vastustajan maalialuetta. Vastapuoli pyrkii estämään maulin etenemisen ja saamaan pallon itselleen. Palloa saa siirtää maulissa pelaajalta toiselle kohti rykelmän laitaa ja siitä ulos.

Line out (sivurajaheitto)

Rajaheitossa peli käynnistetään heittämällä sivurajan ylittänyt pallo pelialueelle. Rajaheitto sitoo kaikki etupelaajat yhteen paikkaan sivurajan lähelle. On tärkeää, että etupelaajat voittavat pallon itselleen ja siirtävät sen nopeasti takapelaajille.
Etupelaajat asettuvat kahteen riviin suorassa kulmassa sivurajaan nähden
metrin päähän toisistaan. Huukkeri heittää pallon näiden pelaajarivien
väliin, jolloin molempien joukkueiden hyppääjillä on mahdollisuus kahmaista pallo omalle joukkueelleen. Jotta pelaajat voivat ottaa kiinni korkeita rajaheittoja, joukkuetoverit saavat tukea kiinniottajia hypyn aikana.

Katso video

Rugbyn salat 10 minuutissa